top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר דוד שטוקהיים

אבלציה של רירית הרחם

אחת הבעיות השכיחות המטרידות נשים בעשור הרביעי והחמישי לחייהן היא דימום ממושך ו / או כבד בזמן הווסת. מעבר לפגיעה באיכות החיים, דימומים אילו עלולים ליצור גם בעיה בריאותית – חסר דם (אנמיה) , בעיה הגורמת לפגיעה תפקודית, חולשה ובמקרים חריגים אף עלולה לסכן חיים.

ישנם מספר תהליכים רחמיים שעשויים לגרום לדימומים כאלו, הנפוץ ביותר – רחם שרירני. אך דימומים כאלו יכולים להיות קשורים גם למחלות שונות (לא גינקולוגיות) , טיפולים תרופתיים, גידולים של רירית הרחם (סרטניים וטרום סרטניים), שינויים הורמונליים או מסיבה לא ידוע.

בירור ואבחון של הבעיה הינו קריטי לקבלת ההחלטות בנוגע לטיפול הנכון. במסגרת הבירור יש לבחון היטב את אופי התלונות, מבנה הרחם בהדמיה (אולטרסאונד בעיקר) , מבנה חלל הרחם בהיסטרוסקופיה לביופסיות מרירית הרחם.

ישנם מספר פתרונות אפשריים לבעיה זו והתאמת הפתרון תלויה כמובן בגורם אך גם בתכנון המשפחה וברצון העתידי של המטופלת להרות.

אחד הפתרונות הוא אבלציה של רירית הרחם. בטיפול זה מבוצע הרס עמוק של רירית הרחם, הליך שלאחר תקופת החלמה קצרה מצליח ב כ 90% מהמקרים להפחית לנורמה ואף להפסיק לחלוטין את הדימום הווסתי.


ניתן לבצע אבלציה של רירית הרחם ב 2 דרכים:

הראשונה – דרך מכשיר המייצר הרס (בדרך כלל באמצעות חימום) של רירית הרחם בצורה אוטומטית. המכשיר מוכנס לרחם ע"י הרופא המטפל (לרוב תחת הרדמה) ומופעל, ולאחר מספר דקות מתום הפעולה מוצא מהרחם. חלק גדול מהמכשירים הללו בהם השתמשו בעבר אינם בשימוש יותר בשל סיבוכים, ולמעשה היום בארץ יש מעט מאד אפשרויות לבצע פעולה זו באופן הזה.

השנייה – והנפוצה יותר, היא כריתת כל רירית הרחם כולל שכבת הבסיס שלה באמצעות היסטרוסקופ ניתוחי. פרוצדורה זו , בשל היקפה, דורשת מיומנות רבה בניתוחים היסטרוסקופים. היתרון בשיטה זו היא שבמידה וישנן פתולוגיות נוספות כגון פוליפ או שרירן, ניתן לטפל בהן בעת הניתוח. כמו כן, בניגוד לאפשרות האוטומטית , בטכניקה זו מבוצעת ביופסיה נרחבת של רירית הרחם והסיכוי להחמיץ פתולוגיה ברירית (תהליך גידולי או טרום גידולי) שלא אובחנה לפני הניתוח - קטן.

יש להדגיש כי אבלציה של רירית הרחם אינה מומלצת לאישה שלא מעוניינת להרות בעתיד אך מצד שני אינה מהווה אמצעי מניעה, ואישה בגיל הפוריות המבצעת אבלציה אינה יכולה לוותר על שימוש באמצעי מניעה כיוון שהריונות לאחר אבלציה כרוכים בשיעור גבוה של סיבוכי הריון.

לדר' שטוקהיים נסיון רב בביצוע אבלציה של רירית הרחם בהיסטרוסקופיה והוא מבצע ניתוחים כאלו בבתי החולים של אסותא, עתידים ומדיקה.


1,912 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

שרירן

bottom of page